جا ظرفی و آبچکان آشپزخانه را بیشتر بشناسیم

جا ظرفی و آبچکان آشپزخانه را بیشتر بشناسیم

جا ظرفی و آبچکان آشپزخانه را بیشتر بشناسیم

آبچکان با ساختار کاربردی و مفیدی که دارد از جمله محصولات آشپزخانه ای است که هر خانه ای به خصوص آشپزخانه ی کوچکی که فضای کمی دارد به آن نیاز دارد. این محصول تضمین می‌کند بشقاب‌ها، لیوان‌ها و ظروف مشابه آشپزخانه که می‌شوید در مدت زمان کوتاهی خشک شوند ،در هنگام شستشو و قرار دادن به نظم آشپزخانه کمک کند.

چنین محصولاتی که با توجه به رنگ، کارکرد، متریال و اندازه متفاوت هستند، با طراحی و جزئیات تزئینی خود، نفس تازه ای به آشپزخانه ها می بخشند. در ادامه با آبچکان های آشپزخانه بیشتر آشنا شویم:

آشپزخانه-مدرن

 

آبچکان یا جاظرفی

به طور کلی آبچکان محصولی است که پس از شستن ظروف آشپزخانه مانند بشقاب، لیوان، قابلمه یا قاشق در آن قرار میگیرند تا خشک شوند. این وسیله را می توان در بسیاری از مکان ها مانند خانه یا محل کار استفاده کرد.  انواع مختلفی از این محصول وجود دارد.  هنگام انتخاب بین مدل های جاظرفی، باید بررسی شود که آیا آنها برای فضایی که قرار است استفاده شوند مناسب هستند یا خیر. درنتیجه بررسی انواع آبچکان ظرفشویی که در اندازه ها و ویژگی های مختلف وجود دارند می تواند مفید باشد.

هنگام انتخاب یک محصول، مهم است که اطمینان حاصل کنید که از نظر بصری با سایر موارد موجود در آشپزخانه شما سازگار است یا خیر.  انتخاب یک محصول مناسب برای آشپزخانه چه از نظر رنگ و چه از نظر طرح ممکن است برای افراد حائز اهمیت باشد. در تولید آبچکان های کنار سینک از مواد مختلفی استفاده می شود.موادی مانند فلز آهن، پلاستیک، آلومینیوم و … که اغلب مدل فلز با روکش کروم ترجیح داده می شوند. از آنجایی که این محصول به طور کلی در آشپزخانه استفاده می شود، لازم است برای تولید آن از مواد مضر برای سلامتی خودداری شود.

درمیان جاظرفی هایی که تولید می شود نوع فلز استیل و آلومینیوم آن ها به هیچ عنوان زنگ نمی زند. در بین این انواع می توان مدل هایی با طرح ها و ویژگی های متفاوت یافت. در حالی که برخی جاظرفی ها از فلز با روکش رنگ یا کروم تولید می شوند برخی دیگر از آنها با پوشش پلاستیک روی فلز طراحی می شوند. محصولات فلزی با روکش پلاستیکی بسیار باکیفیت هستند. این نوع در رنگبندی متنوعی تولید می شوند که برای هر آشپزخانه ای مناسب باشد. علاوه بر مواردی که گفته شد، این محصول بسیار کارامد است زیرا قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است.

 

این وسیله آشپزخانه درتعداد طبقات هم تنوع دارد و در مدل های یک طبقه،یک و نیم طبقه و دو طبقه تولید می شود. گاهاً در صورت تمایل می توانید از محصولات یک و نیم طبقه به صورت جداگانه نیز استفاده کنید. از آنجایی که این محصول ظرفیت گنجایش ظروف بالایی دارد، خطر واژگونی در آن وجود ندارد. علاوه بر این، از آنجایی که جنس این محصولات از فلز یا پلاستیک و آلومینیوم است، می توان آن را به راحتی برای چندین سال استفاده کرد. همچنین با وجود تنوع در اندازه های مختلف این آبچکان ها می توانید با خیالی آسوده اندازه ای را انتخاب کنید که مناسب پیشخوان آشپزخانه شما باشد.

 

انواع آبچکان آشپزخانه

آبچکان و جاظرفی هم مانند اکثر لوازم آشپزخانه دارای تنوع بسیار بالایی است.از آنجایی که هر طرح و مدل این محصول کاربرد خاص خود را دارد خریداران می توانند با توجه به نیاز خود، مناسب ترین این محصول را تهیه و آن در آشپزخانه خود قرار دهند. توصیه ما به شما این است که قبل از خرید این محصول، اطلاعات لازم و ضروری  را در خصوص انواع آبچکان آشپزخانه به دست آورید تا از این طریق بتوانید خریدی راحت و قابل اطمینان داشته باشید.

مهم ترین دسته بندی و انواع آبچکان آشپزخانه که متناسب با سلیقه های افراد مختلف می باشد به شرح زیر است:

 

 

آبچکان کابینتی

یکی از پرطرفدارترین نوع از آبچکان ها از گذشته تا به امروز آبچکان های تو کار و داخل کابینتی هستند.این نوع از آبچکان همانطور که از نامش پیداست در داخل کابینت تعبیه می شوند.فضای کمی را اشغال می کنند و درست بالای سینک ظرفشویی نصب می شوند که کمک می کند دسترسی سریع و راحت تری به ظروف شسته شده داشته باشید.

این مدل از آبچکان ها دارای بخش های مختلف برای نگهداری از انواع بشقاب،سینی،پیاله،لیوان و دیگر ظروف آشپزخانه هستند.یکی از مزیت هایی که قفسه های خشک کن داخل کابینت دارند این است که مانع از دیده شدن ظروف از دید میهمان می شوند و جلوه خوشایند و مرتبی از آشپزخانه را نمایان می کنند.

ابعاد و اندازه آبچکان های توکار داخل کابینتی متناسب با ابعاد کابینت های استاندارد است و در سایز های ۸۰،۹۰،۱۰۰،۱۲۰ سانتی متری و با متریال مختلف و با کیفیت تولید می شوند.از این رو قبل از خرید حتما ابعاد کابینت را به دست اوردید و متناسب با نیاز کابینت به خریداری آبچکان داخل کابینت بپردازید.

 

 

آبچکان های کنار سینک یا آبچکان رومیزی؟انتخاب شما کدام است؟

آبچکان رومیزی یا آبچکان روی سینک نوعی آب چکان هستند که روی میز، کابینت یا سینک ظرفشویی قرار میگیرند.این نوع از آبچکان بسیار کارامد است و مناسب آشپزخانه هایی است که فضای کافی برای خشک کردن ظروف شسته شده ندارند.

غالبا از این نوع آبچکان در آشپزخانه هایی استفاده می شود که فضایی برای آبچکان کابینتی ندارند.البته امروزه در خانه های مدرن برای نمای زیبایی که به آشپزخانه می بخشد هم کاربرد دارد.استفاده از آبچکان کنار سینک در آشپزخانه به این امکان  را به افراد میدهد که بتوانند تمامی ظروفی شسته شده را به راحتی درون آن قرار دهند و ظروف علاوه بر خشک شدن، بطور تمیز و مرتب جای خود قرار گیرند.

جا ظرفی و آبچکان

این نوع از آبچکان معمولا ظرفیت کمتری دارند و در طبقه های یک،دو یا یک و نیم طبقه موجود می باشند.از بهترین کیفیت برخوردارند چون از جنس فلز و آلومینیوم،چوب یا پلاستیک مرغوب تولید می شوند.قسمت های مختلف تشکیل دهنده آن جاظرفی فلزی یا پلاستیکی،سینی پلاستیکی جهت تنظیم و هدایت آب حاصل از آب گیری ظروف،جاقاشقی های پلاستیکی یا فلزی برای نگهداری انواع قاشقیا،چنگال و کارد می باشد.

البته انواعی از آن ها هستند که فضای مشخصی برای نگهداری لیوان نیز دارند یا در نوعی دیگر از نم گیر پارچه ای برای جمع اوری رطوبت ظروف استفاده می شود و شما می توانید طبق نیاز و سلیقه یا فضایی که در اختیار دارید به خرید هر یک از این طرح ها بپردازید.

 

جا ظرفی و آبچکان آویز

امروزه بامحدود شدن فضای خانه و آشپزخانه ها ناگزیریم از لوازم کاربردی و ضروری استفاده کنیم تا هرج و مرج و شلوغی کمتری در محیط داشته باشیم.آبچکان ها از لوازمی هستند که وجودشان در هر خانه ای ضروری است.

اگر فضای کافی برای استفاده از آبچکان هایی که پیش تر معرفی شد ندارید،نگران نباشید چرا که نوعی از آبچکان وجود دارد که علاوه بر کارآمد بودن فضای کمتری را نسبت به سایر آبچکان ها اشغال میکند.

جا ظرفی های آویز به شما امکان می دهند در فضای کمی به خشک کردن ظروف بپردازید.فقط کافی است آن را بالای سینک از میله سوپر اشپزخانه آویزان کنید.به این ترتیب آشپزخانه شما مجهز به یک آبچکان می شود.

مزیتی که این نوع آبچکان دارد این است که شما می توانید در صورت عدم استفاده آن را در محل دیگری جای دهید جلوی دست و پایتان نباشد.

این نوع از آبچکان اگرچه کوچک است اما پاسخگوی نیاز آشپزخانه های کوچک می باشد.

 

نکته ای که در مورد آبچکان های آویز از اهمیت ویژه ای برخوردار است بخش میله ای است که قرار است آبچکان روی آن قرار گیرد.اگر این میله به دقت نصب نشود و یا از استحکام بالایی برخوردار نباشید ممکن است تحمل آبچکانه حاوی ظروف سنگین را تحمل نکند و حادثه ساز شود.از این رو قبل از استفاده از استحکام و نصب دقیق میله سوپر آشپزخانه اطمینان حاصل کنید.

آبچکان پشت پنجره ای

طراحی  برخی از آشپزخانه های امروزی به صورتی است که محل قرار گیری سینک ظرفشویی رو به پنجره است.در چنین شرایطی دیگر در این قسمت امکان نصب آبچکان کابینتی نمی باشد چرا که دیواری برای نصب کابینت وجود ندارد. حال باید چه کرد و چگونه از این فضا به بهترین روش استفاده نمود؟

در چنین شرایطی استفاده ازآبچکان ایستاده معروف به آبچکان پشت پنجره که امروزه در بازار موجود می باشند می تواند پیشنهاد خوبی باشد.

این محصول همانند آبچکان های دیگر مجهز به قسمت های لازم برای قرار دادن ظروف از قبیل بشقاب، لیوان، قاشق وچنگال و … می باشد و محصولی کامل و بی نقص است که امکان قرار دادن تمامی ظروف را در آن فراهم می باشد.همچنین در این نوع از آبچکان ها محلی برای قرار دادن اسکاچ و مایع ظرفشویی ،محلی برای قراردادن سینی یا تخت گوشت تعبیه شده است که باعث منحصر به فرد شدن و همچنین چند منظوره شدن آن می شود.

 

این نوع از آبچکان به گونه ای طراحی می شود که حجم زیادی از ظروف را به راحتی نگهداری کند همانطور که در بالا اشاره شد، قسمت های مختلفی برای انواع ظروف در نظر گرفته شده است که بدون نیاز به تخلیه آبچکان،می توان در آن قرار داد و پس از خشک شدن تمامی ظروف را با خیالی آسوده جابجا کرد.

 

نظرات (1)

ساناز حیدری

مطلبی که در مورد آبچکان ها قرار دارید بسیار مفید بود .
ممنون از سایت و پشتیبانی خوب شما🙏🏻

نظر خود را بنویسید